De verschillende MX-5 Modellen.
Inmiddels word de 4de Generatie van de Mazda MX-5 geproduceerd.
De 4 generaties zijn bekend onder hun codes: NA, NB, NC, en ND
NA : Bouwjaren 1989 - 1998 :
NB : Bouwjaren 1998 - 2005 :
NC : Bouwjaren 2005 - 2015 :
ND : Bouwjaren 2015 - Heden :
Hieronder beknopt de geschiedenis van de Mazda MX-5 en een beschrijving van de hier boven genoemde 4 generaties.
De Ontwikkeling
De eerste ontwerpmodellen van de MX5/Miata dateren uit het voorjaar van 1979 toen Kenichi Yamamoto, Mazda's uitvoerend directeur en Bob Hall, journalist voor het blad Automotive News en later in dienst van Mazda, de ondergang van de traditionele sportwagen van de eind '70-er jaren (zoals MG B, Fiat Spider en Triumph Spitfire) bespraken. Onder projectnaam P729 werd een styling-studie gedaan naar een lichtgewicht sportwagen (LWS).
In die periode waren lichtgewicht sportwagens impopulair en werden ze nauwelijks gemaakt. De studiegroep werd opgesplitst in een Californië- en Japan-sectie en in april 1984 werden de eerste LWS-schetsen gepresenteerd, in augustus gevolgd door levensgrote kleimodellen. Het Japanse team 'won' en er werd besloten door te gaan met de ontwikkeling van project P729.
In november 1984 werd International Automobile Design uit de UK ingehuurd om het prototype V705 van de nieuwe lichtgewicht sportwagen te ontwikkelen.
IAD's prototype werd gepresenteerd in Santa Barbara Californië waarna er geen weg terug was.
De ontwerpers en het publiek waren enthousiast en de ontwikkeling werd overgenomen door Mazda North America (MANA) en in januari 1986 werd bij Mazda besloten project P729 officieel te maken waardoor het de pre-productie status van een echte auto kreeg.
9 Februari 1989 werd de Mazda MX5 gepresenteerd tijdens de Chicago Auto Show.
Enkele maanden daarvoor werd de auto-pers onder embargo ingelicht. In juli 1989 stonden de eerste Miata's in de showrooms en binnen een half jaar werden wereldwijd 33.000 exemplaren verkocht.
Mazda MX-5 NA (Eunos Roadster/Miata)
In 1989 werd de eerste MX-5 voorgesteld. Het oermodel met de bekende wegklapbare koplampen. Afhankelijk van het land werden verschillende namen gebruikt. In Japan kwam de auto op de markt als Eunos Roadster en de USA als Miata.
Tot 1993 was er uitsluitend een 1.6 liter motor verkrijgbaar welke 116 pk en 135 Nm koppel aan 5500 tpm leverde.
Vanaf 1994 kwam er ook een sterkere 1.8 liter motor beschikbaar die 131 pk leverde en een koppel van 152 Nm aan 5000 tpm.
Het vermogen van de 1.6 liter motor werd echter verlaagd naar 90 pk door middel van o.a. kleppen die minder lang opengingen, een lagere compressie en een aangepast motormanagmentsysteem.
Het vrij bescheiden koppel van 129 Nm werd door deze aanpassingen al bij 4000 tpm vrijgegeven, wat -desondanks het pk verlies- toch zorgde voor een vlot oppakkende motor.
Mazda voerde de "downsizing" van de motor vooral door om een breder publiek te bereiken.
De 1.6 90 pk versie kwam alleen in Europa op de markt.